Terápiák gyermekeknek

Intenzív Tréning, kiegészítő terápiák, komplex, napi 2-5 órás programok

Intézményünk alap terápiája az Intenzív Tréning, melyen napi 1 vagy 2 órában vesznek részt a gyerekek. Ehhez kapcsolódnak a kiegészítő terápiák, melyek által felépül az egyénre szabott Komplex program. Az Intenzív Tréning és a Komplex terápia idegrendszeri érintettség esetén segítenek átbillenni a megrekedt fejlődési szakaszokon, illetve traumákon. A napi 2-5 órás programban gyógytornász, konduktor, gyógy- és fejlesztő pedagógus, manuálterapeuta szakemberek dolgoznak, és olyan speciális eszközöket alkalmaznak, mint a terápiás ruhák és dinamikus ortézisek, függesztőrács, spider, konduktív és szenzoros eszközök. A Komplex program keretében a mozgástréning és a motivációt és önállóságot támogató pedagógiai módszerek mellett manuális technikákat, az önállóságot segítő ergoterápiát, illetve olyan egyéb módszereket is alkalmazunk, mint az elektroterápia, szenzoros integráció, beszédindítás, látásfejlesztés.

Terapeutáink csapatban dolgoznak, a kiegészítő terápiák az Intenzív Tréninggel kombinálva komplex fejlesztést biztosítanak, felgyorsítják a fejlődés szakaszait.

Kiegészítő Fókuszú Intenzív terápia

Vannak gyerekek, akiknek a mozgásfejlődése olyan ütemben halad, hogy a terápiák során érdemes a részképességek fejlesztésére fókuszálni.
Vannak olyan gyerekek is, akiknek a mozgásfejlődése a kognitív fejlődés késése, érzékelési problémák, és/vagy a részképességek megakadása miatt nem a megfelelő ütemben halad.
Sok esetben a feszesség, vagy izomtónus eloszlási zavar akadályozza a mozgásfejlődést.
Ha a részképességeket, a manipulációt, a finommotorikát intenzíven fejlesztjük, illetve dolgozunk az akadályozó tényezők csökkentésén, megszüntetésén, akkor a mozgásfejlődés is újabb, magasabb szintre léphet.

A Borsóházban Kiegészítő Fókuszú Intenzív Terápiát is igénybe lehet venni.
Ebben az esetben a 4 órás KOMPLEX program keretében 1 óra gyógytorna mellé a szülő több kiegészítő terápiát választhat.
Lehet minden nap akár 2 órás a konduktív foglalkozás, illetve manuálterápiával, gyógypedagógia fejlesztéssel, kézterápiával, ergoterápiával, szenzoros integrációval, intenzív fejlesztő pedagógiai foglalkozásokkal tehető teljessé a program.
A szülő igénye és a szakemberek javaslatai szerint választható ez az intenzív hét típus.

Intenzív tréning

Az Intenzív Tréning egy komplex koncepción alapuló mozgásszervi és neuromotoros rehabilitáció, mely az egyéni igények szerint felépített, napi egy vagy két órás terápiából áll. A kezelés mindig a terápiás célok kitűzésével kezdődik, melyet a Borsóház szakmai teamje az érintett családdal közösen határoz meg az első alkalmas konzultáció során.

Minden esetben egyénre szabottan, egyéni állapothoz adaptált ütemben haladunk a tréning módszerének metodikáján belül. Célunk segíteni a mozgást, illetve mozgásmintákat tanítani, kialakítani úgy, hogy elősegítsük a magasabb szintű idegrendszeri szerveződést, facilitálva a mozgás szervrendszereit működés közben. 

Kézterápia

A Kézterápia célja a finommotorika és a karok működésének javítása, a karok és kezek fiziológiás funkcióinak kialakítsa vagy visszaállítsa, a csökkent mozgásterjedelem növelése, a merev, feszes izmok lazítása, a kóros kéztartás csökkentése, a precíziós kéz- és ujjmozgások fejlesztése, illetve olyan tevékenységek tanítása, amelyek segítségével a páciens a mindennapjaiban önállóbbá és függetlenebbé válhat. Fontos, hogy a karok és kezek a mindennapokban az önellátásban nélkülözhetetlen szerepet töltenek be. A súlyos, halmozottan sérült betegek tekintetében és az idegrendszeri vagy egyéb betegségen kívül, leggyakrabban a gyengült kar és kéz izomzat, az ebből fakadó deformitások és funkció zavarok gátolják a páciens mindennapi élethelyzetekben való boldogulását. A terápia tematikája a vállövtől egészen az ujjhegyekig kezeli a diszfunkciókat. Fontos elemei a kar és a kezek izmainak erősítése, a deformitások és ízületi beszűkülések kezelése és helyreállítása, illetve a kóros tartások és mozgások megszüntetése.

 

Konduktív plus

A konduktív nevelés olyan terápiás eljárás, mely komplexitásának köszönhetően egyidejűleg erősíti a gyermek motorikus, kommunikációs és kognitív képességeit, segíti érzelmi, szociális-szférájának és önállóságának kibontakoztatását. A belső motiváció felkeltése, a megfelelő ritmus alkalmazása az egyensúly-specifikus feladatok megoldása során, segíti a károsodott idegrendszer tanulási folyamatát és annak újraépülését. Az Intenzív Tréning kiegészítéseként javasoljuk a Konduktív Pluszt, annak érdekében, hogy a gyermekek az intenzív terápia során kapott információkat a konduktív pedagógiai módszer segítségével tudják elmélyíteni, tudatosítani és alkalmazni a mindennapokban. 

Szenzoros integráció

A Szenzoros Integráció az idegrendszer érését célozza meg, ami a mozgás, egyensúly, koncentráció és még sok más terület fejlődését eredményezi. Célja az idegrendszer természetes reakcióinak helyreállítása a szenzoros integráció zavara esetén. Fő területek, amelyekkel a terapeuta dolgozik az egyensúlyrendszer, a tapintás, és a mélyérzékelés. A terápia hatására javul a térbeli orientáció, a figyelem és a koncentráló képesség, az érzékelés utáni megértés, az egyensúly. Emellett hat a motorikus hatékonyságra és a finommotorikára, javítja a végtagok összerendezését, rendezi a szimmetrikus és aszimmetrikus mozgásokat, hat a személyiségre, jobb öntudatot és önértékelést, illetve viselkedést eredményez. A szenzoros képességek biztosítják az érzékelés és a mozgás egységes működését. Területei az ízlelés, szaglás, látás. hallás, taktilis érzékelés: érintés, tapintás, kézügyesség, vesztibuláris rendszer: egyensúly, figyelem, térbeli tájékozódás, biztonságérzet, proprioceptív rendszer: testérzet, térbeli tájékozódás, lateralitás, tónus, testtartás, erőfelhasználás.

Kognitív fejlesztés

A Komplex terápiás program keretében gyógypedagógus, illetve fejlesztő pedagógus kollega is dolgozik a gyerekekkel a fejlődés maximalizálása érdekében. A gyógypedagógus feladata, hogy a sérült, fogyatékos, speciális nevelési szükségletű gyerekeket képességeik határáig fejlessze, igényeikhez igazodó eljárások alkalmazásával. A szomatopedagógia a megváltozott tartási és mozgási funkciók, funkcionális rendszerek, és a motoros képességváltozások javításával foglalkozik. A szomatopedagógia a gyógypedagógia egyik szakága, önálló sérülés-specifikus pedagógiai rendszert alkot. A gyógypedagógiai rehabilitáció része, a mozgáskorlátozott személy személyiségfejlesztésére irányuló, komplex speciális pedagógiai tevékenység. 

Manuálterápia

A Borsóházban különböző manuál terápiákat is alkalmazunk az Intenzív Tréning mellet a Komplex terápiás program keretében, kiegészítő és segítő módszerként. Cél a neuromuszkuláris tónus kezelése, a proprioceptív facilitáció fokozása, a lágyrészek és ízületek mobilitásának és stabilitásának javítása. . Ezekre a manuál terápiákra két intenzív ciklus között is lehet jelentkezni az Intenzív Tréning alatt elért eredmény fenntartása érdekében, a mozgatórendszer másodlagos elváltozásainak megelőzésére. A manuál terápia a fizioterápia speciális formája, mely kézzel végzett terápiát jelent. A kezelés során a lágyrészek és ízületek mobilizációjával vagy manipulálásával a manuálterapeuta a mozgatórendszerben fellépő fájdalmat és károsodásokat kezeli. Gyermekek és felnőttek kezelésére is alkalmas, korhatárra való tekintet nélkül.

Az ergoterápia a rehabilitációs terápiák különálló ága, amely a kéz funkcióinak javítása mellett, a megváltozott életmódhoz való alkalmazkodást segíti. Kiterjed a segédeszközök kiválasztásától, használatuk betanításán át egészen a lakókörülmények adaptációjáig. Részt vesz a rehabilitációs team tagjaként a munkarehabilitációban és a szabadidő hasznos eltöltésében. Célja a megváltozott életkörülményekhez képest az egyén visszaintegrálása a társadalamoba és az öneallátás lehető legmagasabb szintű elérése. Az egroterápia fő célja, a lehető legnagyobb önállóság elérése a hétköznapi feladatok meg- vagy újra tanításával. Ilyenek az öltözködés, mosdóhasználat, étkezés és egyéb egyszerű vagy annak tűnő tevékenységek. Fontos a páciens egyéni képességeinek, igényeinek, lehetőségének felmérése, és az ezekhez való igazodás. Az ergoterápia nagy hangsúlyt fektet a kézügyesség, a finom motorika fejlesztésére. Az ergoterápia során fontos a különböző segítő eszközök – pl. kerekesszék, ortézis vagy protézis, járókeret – használatának tanítása.

Korai szűrés

Ha a baba koraszülött, vagy születéskor sérült, az idegrendszer minél korábbi helyrehozatala a legfontosabb feladat. Csecsemőkorban, a baba egy éves koráig még lehetséges az idegrendszer megfelelő működéséhez, fejlődéséhez szükséges idegpályák korrigálása. Jóllehet annak bonyolultsága miatt a terápiának lehetnek korlátai, azonban lényeges, hogy az időben megkezdett, rendszeres terápiával nagyobb az esély az egészséges kortársakhoz hasonló életre. Ezért fontos, hogy az első szűrés, minél közelebb essen a baba születéséhez. Azoknál a babáknál, ahol az elvárttól eltérő fejlődés egyre érzékelhetőbb, így például hónapról hónapra nem látszanak az életkornak megfelelő mozgás és egyéb fejlődési szakaszok, rendkívül értékes időszak veszhet el.

Csoportos szenzoros torna

Csoportos torna foglalkozás 3-8 év közötti gyerekeknek.

A csoportos torna előnyei:

  • Javul az izom erő, a koordinációs képességek, a tartás, az egyensúly, a térbeli tájékozódás.
  • Jó hatással van a ritmusérzékre
  • Növeli az önbizalmat
  • A fennmaradt reflexek integrálódnak
  • A tanulási képességek fejlődnek, jó irányba változik a viselkedés.
  • Csökkennek a beileszkedési problémák.
  • A beszéd eltérések megszűnnek.
  • Javul a szenzoros érzékenység.
  • Segít a szobatisztaság kialakításában.
  • Kialakul a testfél dominancia és a kezesség.
  • Javul az adaptivitás.
hu_HU