Korai szűrés

Ha a baba koraszülött, vagy születéskor sérült, az idegrendszer minél korábbi helyrehozatala a legfontosabb feladat. Csecsemőkorban, a baba egy éves koráig még lehetséges az idegrendszer megfelelő működéséhez, fejlődéséhez szükséges idegpályák korrigálása. Jóllehet annak bonyolultsága miatt a terápiának lehetnek korlátai, azonban lényeges, hogy az időben megkezdett, rendszeres terápiával nagyobb az esély az egészséges kortársakhoz hasonló életre. Ezért fontos, hogy az első szűrés, minél közelebb essen a baba születéséhez. Azoknál a babáknál, ahol az elvárttól eltérő fejlődés egyre érzékelhetőbb, így például hónapról hónapra nem látszanak az életkornak megfelelő mozgás és egyéb fejlődési szakaszok, rendkívül értékes időszak veszhet el.

A baba első évében, a korai terápia és mozgásfejlesztés elsősorban korai fejlesztéssel valósulhat meg. A gyermek mozgásának helyreállítása ebben az életszakaszban azért elsődleges, mert az kihat a későbbi életkorban elvárt értelmi, érzelmi és szociális fejlődésre. Az idegrendszer megfelelő működésével a gyermek képességeinek kibontakozásához, a későbbi magatartási- tanulási problémák megelőzéséhez járul hozzá.

A babák természetesen eltérő ritmusban érik el a mozgás-, értelmi-, és szociális fejlődés egyformán fontos állomásait. A kisebb fejlődésbeli lemaradások nem minden esetben igényelnek célzott mozgásterápiás fejlesztést. Azonban, ha a fejlődési ritmus elhúzódóan lassabban megy végbe, mint az a baba kora szerint indokolt lenne, sokat segíthet a gyors beavatkozás, a megfelelő terápia, fejlesztés, otthoni feladat végzés.

A konduktív pedagógia magában foglalja a mozgástevékenység és a kognitív funkciók, manipulációs készségek fejlesztését valamint az önellátási szokások kialakítását. Külön hangsúlyt fektetünk a játéktevékenységre, a beszéd korai fejlesztésére, a testvázlat kialakítására, a gyermek ismereteinek bővítésére.

A Borsóházban konduktor-védőnő kollegák végeznek korai szűrő és tanácsadó tevékenységet

Fontos jel lehet:

  • ha a baba 4 hét után sem tartja a fejét hason fekve
  • ha egyoldali a fejtartása
  • ha nem szeret hason feküdni
  • ha a keze folyamatosan ökölben van
  • ha nem differenciálódik a sírása 6 hét után, túl sokat vagy túl keveset sír
  • 6-7 hónaposan nem fordul mindkét irányba
  • 6-7 hónaposan nem játszik a kezével-lábával
  • 9 hónaposan gurulás, kúszás ,mászás elmaradása
  • ha a szopási készsége gyenge, vagy túl erős a szopó reflexe
  • ha nyelési problémái vannak, nem tud megtanulni kanállal enni 6 hónap után
  • ha nem indul be a rágástanulás a 8. hónapban.

    A felsorolt jelek nem jelentenek feltétlenül problémát. Azonban, ha egy vagy több eltérő fejlődési megjelenést észlelünk a gyermeknél, kérjen konduktori szűrést. A konduktor pontos információt ad az adott életkorban elvárható mozgásos és értelmi fejlődésről. A vizsgálat során feltárja az elmaradás mértékét, ugyanakkor egyénre szabottan megtervezi a fejlesztés menetét, otthoni feladatokat ad.

Csoportos óvodai szűrés

A Borsóház óvodai csoportokat is fogad szűrésre. Ilyenkor tájékozódtunk a tanköteles gyerekek készségszintjéről, a tanulási és viselkedési folyamatokat befolyásoló egyéni eltérésekről.Vizsgáljuk az erőnlétet, koordinációs képességeket, a szem-kéz, illetve szem-láb koordinációt. Továbbá a fennmaradó reflexek profilját, a finommanipuláció megvalósulását. Megfigyeljük a csoportban való viselkedést, utasítás követésnek képességét, ezekből következtethetünk az iskolai viselkedésre, tanulási folyamatokat irányító figyelem szintjére.

A feladatok játékossága által a gyermekek jól érzik magukat. Az óvodapedagógusok menetközben láthatják a csapat hiányosságait. Az itt megjelenő feladatokat be tudják építeni a mindennapi fejlesztő-nevelő munkába.

Szükség esetén egyéni fejlesztést biztosítunk.

hu_HU