Szenzoros integráció

A Szenzoros Integráció az idegrendszer érését célozza meg, ami a mozgás, egyensúly, koncentráció és még sok más terület fejlődését eredményezi. Célja az idegrendszer természetes reakcióinak helyreállítása a szenzoros integráció zavara esetén. Fő területek, amelyekkel a terapeuta dolgozik az egyensúlyrendszer, a tapintás, és a mélyérzékelés. A terápia hatására javul a térbeli orientáció, a figyelem és a koncentráló képesség, az érzékelés utáni megértés, az egyensúly. Emellett hat a motorikus hatékonyságra és a finommotorikára, javítja a végtagok összerendezését, rendezi a szimmetrikus és aszimmetrikus mozgásokat, hat a személyiségre, jobb öntudatot és önértékelést, illetve viselkedést eredményez. A szenzoros képességek biztosítják az érzékelés és a mozgás egységes működését. Területei az ízlelés, szaglás, látás. hallás, taktilis érzékelés: érintés, tapintás, kézügyesség, vesztibuláris rendszer: egyensúly, figyelem, térbeli tájékozódás, biztonságérzet, proprioceptív rendszer: testérzet, térbeli tájékozódás, lateralitás, tónus, testtartás, erőfelhasználás.

Az érzékszerveinknek köszönhetően folyamatos ingereket kapunk a környezetünkből, már az anyaméhben is. Az elsőként kialakuló érzékszervünk a bőr, mely már a méhen belül aktív. A látás és a hallás a várandósság végére érik be. A vesztibuláris rendszer a születéskor már teljesen működőképessé válik, a magzat általa képes érzékelni az anya testhelyzetét. Szerepe van a spontán születésben!

Az ízérzékelés és proprioceptív rendszer méhen kívül is folyamatosan érik. Az érzetek hatására az agyunk normál esetben megtanul helyesen reagálni. Viszont, ha zavart szenved ennek a rendszernek bármely része, akár egy koraszületésből adódóan elmarad a fejlődésben, az rossz válaszreakciókat eredményezhet. Ennek következménye lehet az, ha a gyermek nem odaillően viselkedik egy adott inger hatására. Ezzel kapcsolatban a felmerülő problémák összefügghetnek a viselkedéssel, a figyelemmel, a kommunikációval, mozgáskoordinációval, izomtónussal, tanulási képességekkel, iskolai teljesítménnyel is. Gyakran keverik össze például az autizmussal, ADHD-val.

Úgy gondoljuk, a mozgásfejlesztés önmagában sosem elég. Egy ember nem csupán izomcsoportok összessége, hanem egy érző lény, aki folyamatosan tapasztal, új dolgokat fedez fel. A körülötte lévő világot megismerve tanul, tapasztalatokat gyűjt, elraktároz és a megfelelő módon hasznosít, képes a tanultak alkalmazására. Egy sérült gyermek számára beszűkül a világ, képtelen lesz úgy megismerni a környezetét, mint ép társai. A szenzoros fejlesztések alkalmával fokozzuk az idegrendszer működését, speciális mozgáselemekkel, és ingerek segítségével. Fontos, hogy a fejlesztés során a hiányzó, külvilágból érkező ingereket, mi vigyük közel a gyerekekhez.


Miért hasznos?

  • fejlődik az észlelés, a testkép és a mozgáskoordináció
  • segíti a megfelelő motoros válasz kialakulását, az érzékletek helyes feldolgozását
  • fejleszti a figyelmet, a tanulási és kommunikációs képességeket
  • jó hatással van a szociális képességek alakulására
  • javítja a táplálkozási nehézségeket
hu_HU